広島大学学術院(大学院医系科学研究科) 分子生物学・生命情報学 教授(テニュア)
このたび,広島大学は分子生物学・生命情報学において,広島大学における「優れた大学教員の確保・育成のための方針~若手教員が安心して活躍する大学に~」に基づき雇用する教授1名を国際公募します。
広島大学はメンター教員の配置等により教員が自立して研究活動を行うことのできる環境を整備しています。
広島大学の理念,長期ビジョン,中期目標(https://www.hiroshima-u.ac.jp/about)にご賛同いただき,広島大学の教育研究を背負ってご活躍いただける意欲のある方をお待ちしております。
広島大学長 越智光夫
広島大学の人事制度改革については,以下のURL先をご覧ください。
https://www.hiroshima-u.ac.jp/employment/kyoinkobo
分子生物学・生命情報学教授の公募について
このたび本研究科では,分子生物学・生命情報学教授を公募することとなりました。先鋭的技術や方法論を用いて医学的見地から分子生物学,生命情報学,生化学,細胞生物学等の研究に取り組む研究者を,広く公募いたします。なお採用後は,医化学研究室と連携して生化学分野の教養・専門・大学院教育科目を中心に授業もご担当いただきます。
大学院医系科学研究科 分子生物学・生命情報学教授の公募について[応募期限:2025年7月14日]
https://www.hiroshima-u.ac.jp/med/news/90400
記
1.所属(配属):広島大学学術院(大学院医系科学研究科)
2.勤務地:
霞キャンパス 広島市南区霞1-2-3 その他大学が定める就業場所
3.職名・人員:教授(テニュア) 1名
4.採用予定年月日:2026年4月1日以降のできるだけ早い日
5.従事する予定業務:
(雇入れ直後)
(1) 「6.専門分野」の研究に関すること。
(2) 「7.担当科目」における授業及び大学院生・学部生への指導に関すること。
(3) 全学及び研究科,学部,センター等における管理運営に関すること(各種会議への参加,各種委員会委員としての活動等)。
(4) 入学者選抜に関すること(試験監督,問題作成,採点,面接員等)。
(5) その他,教育研究等組織の長が指示する業務。
(変更の範囲)
大学が定める業務
6.専門分野:分子生物学・生命情報学
7.担当科目:以下の科目を担当することを予定します。
(1) 教養教育科目:教養ゼミ, 細胞科学 等
(2) 学部(専門教育科目):組織細胞機能学(生化学分野), 医学研究実習,医学研究序論 等
(3) 大学院(博士課程前期):特別演習,特別研究 等
(4) 大学院(博士課程後期):特別演習,特別研究 等
(5) 大学院(博士課程):特別演習,特別研究 等
(6) この他,MD-PhDコース,教養教育科目や他の学部・大学院の専門教育科目も担当することがあります。
※ 担当いただく科目は変更又は追加する可能性があります。
8.応募資格:
次の要件をすべて満たす者
(1) 博士の学位(外国において授与されたこれに相当する学位を含む)を有すること
(2) 大学院における研究指導・論文指導ができること
(3) 英語による授業・研究指導ができること
*医学教育(医学部の専門科目)の経験があることが望ましい。
9.応募書類:
次の書類をすべてPDFデータで提出すること。なお,(2)・(3)についてはExcelファイルも併せて提出すること。
(1) 推薦書(様式任意)
(2) 履歴書(No.1・2)
(過去5年間に広島大学で雇用(TA,RA,研究員等を含む)されたことがある場合は,漏らさず記載してください。)
(3) 業績目録(No.3・4)
(4) 主要業績要旨(様式任意)
(最近10年以内の主要業績10 編の要旨について,それぞれ200~400 字で記入)
(5) 研究の実績と今後の抱負及び10年程度の中長期計画(様式任意)
(これまでの研究の概要を約1,200字,今後の抱負及び中長期計画を約800字で記入)
(6) 教育の実績と今後の抱負(様式任意)
(これまでの教育の概要を約1,200字,今後の抱負を約800字で記入)
(7) 論文別刷((4)の主要業績10編の別刷)
10.応募期限:2025年7月14日(月)17:00(日本標準時)(必着)
11.応募方法:
件名を「分子生物学・生命情報学教授応募」として,本文に氏名を明記したうえで以下メールアドレスまでオンライン応募を希望する旨をご連絡ください。1週間以内に応募方法をご連絡いたします。 応募連絡は,所属機関のメールアドレス,プロバイダーメールアドレス等の利用を推奨します。フリーメールアドレスは推奨しません。
E-mail: kasumi-jinji[at]office.hiroshima-u.ac.jp
※[at]は@に置き換えてください。
12.選考方法:
(1) 書類審査
(2) 書類審査通過者に対して,必要に応じて面接を行うため,来学を願うことがあります。面接を行う場合は,原則として英語による模擬授業を行っていただきます。なお,面接を行う場合は,その形式について,別途連絡します。
(3) 広島大学は,男女共同参画を推進しています。本学は,「男女共同参画社会基本法」の趣旨に則り,業績(研究業績,教育業績,社会貢献等)及び人物の評価において同等と認められた場合は女性を採用します。
13.勤務形態:
(1) 勤務時間 8:30~17:00(月~金),休憩時間12:00~12:45(専門業務型裁量労働制の適用に同意した場合は,1日7時間45分働いたものとみなされます。)
(2) 勤務日は,原則として月曜日から金曜日(祝日を除く。)です。
(3) 休日は,原則として土曜,日曜,祝日となります。
14.給与等:
(1) 採用となった方には,年俸制(II)( 2021年10月施行の新制度)が適用されます。
※年俸制(II)については,以下のURLから概要を確認できます。
https://jinji.hiroshima-u.ac.jp/annai/salary_system/index.html
(2) 採用となった方には,本学の規則に基づき,採用に伴う旅費を支給できる場合がありますのでお問い合わせください。
※本学は,競争的研究費や共同研究費などの直接経費から研究者の人件費を支出することにより,確保された財源を研究者自身の処遇改善(給与の上乗せ)や研究環境改善に活用できる仕組みを導入し,研究者が安心して研究に集中できる環境を整備しています。
15.評価:
本学の教員には,採用以降の業務実績について個人評価を行い,その結果を点数化し,処遇へ反映します。
16.募集者名:国立大学法人広島大学
17.その他:
(1) 試用期間:あり(6月間)
(2) 応募書類により取得する個人情報は,採用者の選考及び採用後の人事・給与・福祉関係に必要な手続に利用するものであり,この目的以外で利用又は提供することはありません。
(3) 定年年齢は65歳です。
(4) 広島大学では全ての大学教員は「学術院」に所属し,学部,研究科,研究院,病院などの教育研究組織に配属されます。
(5) 配属された教育研究組織の教育・研究に従事することになりますが,他の教育研究組織の教育・研究,全学事業を担当することもあります。
(6) 広島大学では教員の分野ごとに採用最低基準を定めています。人事選考過程の第一次選考において本基準を適用し,最低基準を満たした方を選考対象といたします。本公募で適用する採用最低基準は以下のURLに掲載しています。
https://www.hiroshima-u.ac.jp/employment/kyoinkobo/
(7) 広島大学では本人事以外にも本学の求人情報(研究職,事務職等)を提供しています。配偶者が就業を希望される場合等にご参照ください。
求人情報:https://www.hiroshima-u.ac.jp/employment
(8)広島大学は,2020年1月からキャンパス内全面禁煙となっています。
18.問い合わせ先 :
〒734-8553 広島市南区霞一丁目2番3号
広島大学霞地区運営支援部総務グループ(人事担当)
E-mail: kasumi-jinji[at]office.hiroshima-u.ac.jp
※[at]は@に置き換えてください。
——————————–
Hiroshima University (HU) herewith makes an open international job offer and seeks to appoint Professor with tenure in the research area of Molecular Biology / Bioinformatics. This position is based on the ‘Policy for recruiting/cultivating excellent faculty members’.
By assigning a mentor to each newly-recruited faculty member, HU continues to develop an environment where such faculty member can engage himself/ herself in research activities independently.
We are looking forward to welcoming those who are prepared to go along with the principles, long-term vision and medium-term target of HU (https://www.hiroshima-u.ac.jp/en/about), and who are motivated and can play key roles by committing themselves to research and education at HU.
Mitsuo Ochi, President of Hiroshima University
Please refer to the following URL for details about personnel system reform of Hiroshima University.
https://www.hiroshima-u.ac.jp/en/employment/kyoinkobo
Announcement of Faculty Open Position
Graduate School of Biomedical and Health Sciences, Hiroshima University, Japan
Date: May 15. 2025
The Graduate School of Biomedical and Health Sciences, Hiroshima University seeks applications for a Professor in the research area of Molecular Biology / Bioinformatics.
1. Affiliation (Appointment):
Academy of Hiroshima University (Graduate School of Biomedical and Health Sciences)
2. Work location:
Kasumi Campus 1-2-3 Kasumi, Minami-ku, Hiroshimashi
Other places of work designated by the University.
3. Position and the Number of Opening: Professor (with tenure), one (1)
4. Date of Appointment: The earliest possible date after April 1, 2026
5. Planned Responsibilities:
(Immediately after hiring)
(1) Duties related to research in “6. Field of Specialization”.
(2) Duties related to teaching the scheduled courses and supervising graduate and undergraduate students under “7. Teaching responsibilities “.
(3) Duties related to the administration and management of the entire university, graduate schools, faculties, centers, etc. (participation in various meetings, activities as a member of various committees, etc.).
(4) Duties related to student admissions (exam supervision, question creation, grading, interviewers, etc.).
(5) Other duties as directed by the head of the educational and research organization.
(Scope of changes)
Tasks determined by the university.
6. Field of Specialization: Molecular Biology / Bioinformatics
7. Teaching responsibilities: The following courses are scheduled to be taught.
(1) Undergraduate level (general education courses): Introductory Seminar for First-Year Students, etc.
(2) Undergraduate level (discipline specific courses): Physiology and Biochemistry, Practice for medical research, Introduction for medical research, etc.
(3) Graduate level (master’s programs): Seminar, Research, etc.
(4) Graduate programs (doctoral programs – Division of Integrated Health Sciences): Advanced seminar, Advanced research, etc.
(5) Graduate programs (doctoral programs – Division of Biomedical Sciences): Advanced seminar, Advanced research, etc.
(6) In addition to the courses listed above, he or she may be asked to teach MD-PhD course, other general education courses and/or discipline specific courses in other department(s) and graduate school(s).
Note: The subjects you are responsible for may be changed or added.
8. Application Requirements:
Applicants must satisfy all of the following qualifications.
(1) Holding a doctoral degree (or equivalent degree)
(2) Being able to supervise doctoral students in thesis preparation and research
(3) Being able to teach classes and supervise students in English
*Preferable to have experience in medical education (discipline specific courses in School of Medicine)
9. Application Documents:
Applicants must submit all of the following materials in PDF files. Please also submit Excel files for (2) and (3).
(1) Recommendation Letter (Free Format)
(2) Resume (No.1・・2)
If you have a history of being employed by Hiroshima University (as a TA, RA, researcher, etc.) in the past five years, be sure to state all positions you have held.
(3) List of achievements (No.3・・4)
(4) Summary of 10 Major Publications (Free format)
Write each summary of the above 10 major publications in the last 10 years in either Japanese (200-400 characters), or English (100-200 words).
(5) Overview and aspirations for research (Free format)
Write past achievements and future perspectives of your research plan envisages a mid-to-long term (i.e. about 10 years) in scope in either Japanese (1200 and 800 characters), or English (600 and 400 words).
(6) Overview and aspirations for education (Free format)
Write past achievements and future perspectives of your educational activities in either Japanese (1200 and 800 characters), or English (600 and 400 words).
(7) PDF files of each 10 major publications or presentations
10. Application Deadline:
All application documents must reach us by 5 p.m. on July 14, 2025 (Japan Standard Time).
11. Online Application:
* Please send an email to the following address to notify us of your intention to apply.
When you send the email, the subject should be “Application (Molecular Biology / Bioinformatics)” and your name should be clearly stated in the text. Please do not attach any application documents to the email.
Email: kasumi-jinji[at]office.hiroshima-u.ac.jp (Replace [at] with @)
* Within a week of sending your email, you will receive a reply email with instructions on how to submit online.
* We recommend that you use your institution’s e-mail address or your provider’s e-mail address. Free e-mail addresses are not recommended.
12. Selection Procedure:
(1) Selection will be made based on all application documents submitted.
(2) Interviews will be conducted as needed. As a general rule, we will conduct simulated lessons in English. In such cases, please note that travel expenses will be the responsibility of the applicant. Applicants who pass the initial document review will be informed of interview date, time and format.
(3) Hiroshima University promotes a gender-equal society in accordance with the legislative intent of the Basic Law for a Gender-Equal Society.
13. Employment status:
(1) If you are agreeable to the application of the Discretionary Labor System for Professional Work, you are deemed to work for 7 hours and 45 minutes a day and 38 hours and 45 minutes a week. If not, working hours are from 8:30 to 17:00 (from Monday to Friday) and break time is from 12:00 to 12:45.
(2) Workdays are from Monday to Friday (excluding public holidays) in principle.
(3) Holidays are Saturdays, Sundays and public holidays in principle.
14. Salary, etc.:
(1) The annual salary system (II) (the new system enforced in October, 2021) will be applied to the successful candidates.
*You can find the outline of the annual salary system (II) in the following URL;
https://jinji.hiroshima-u.ac.jp/annai/salary_system/index.html
(2) Successful candidates may be reimbursed for travel expenses incurred for the trip from their home or former place of work to the new place of work to assume their post in accordance with the relevant regulations of Hiroshima University. For more information, please contact us.
※
※Hiroshima University has introduced a system whereby researchers’ personnel expenses are paid out of direct expenses such as competitive research grants and joint research grants, and the obtained research financial resources can be used to improve the treatment of researchers themselves (additional Salary) and to improve the research environment.
15. Evaluation:
We conduct individual performance evaluations for all Hiroshima University faculty members after their employment, numerically rate their performance, and salary and benefits are commensurate with performance indicators.
16. Employer: Hiroshima University
17. Additional Remarks:
(1) Probationary employment period: six (6) months
(2) Personal information obtained from application documents will not be used or provided to any third party for purposes other than the necessary procedures related to personnel affairs, salary, and welfare.
(3) The retirement age is 65 years old.
(4) All the faculty members of Hiroshima University belong to the “Academy”, which is the single university-wide faculty organization, and each faculty as a member of the Academy of the University is appointed to educational and/or research organizations such as an individual undergraduate school, graduate school, research center and institute.
(5) Faculty members may also be assigned to teaching and/or research activities in other organizations of Hiroshima University and university-wide projects.
(6) For each specialized field of faculty, Hiroshima University has defined Minimum standards for hiring new faculty (“the minimum standards”). We use the minimum standards for the initial screening process of the applicants, and only those who have cleared the minimum standards will qualify as the candidates for the post concerned. The minimum standards used for this international job offer can be viewed by clicking the following URL link.
https://www.hiroshima-u.ac.jp/en/employment/kyoinkobo/
(7) HU provides other employment information (research job, desk job and etc.).
If your spouse wishes to work for HU, please refer to the following URL link.
employment information: https://www.hiroshima-u.ac.jp/en/employment/
(8) Hiroshima University has been entirely smoke-free from January 2020.
18. Contact information
Personnel Affairs, General Affairs Group, Kasumi Campus Management Support Office, Hiroshima University
1-2-3, Kasumi, Minami-ku, Hiroshima 734-8553, Japan
E-mail: kasumi-jinji[at]office.hiroshima-u.ac.jp (replace the “[at]” with “@”)